.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مهد تولید کیفی ترین برنج دنیا در معرض هجوم برنجهای خارجی
آستانه اشرفیه مهد تولید کیفی ترین برنج دنیا از هجوم بی رویه برنجهای خارجی در امان نمانده و حتی روستائیان این شهرستان که خود تولیدکننده بهترین برنج هستند، امروزه ترجیح می دهند برنج خارجی مصرف کنند...
مهد تولید کیفی ترین برنج دنیا در معرض هجوم برنجهای خارجی

آستانه اشرفیه مهد تولید کیفی ترین برنج دنیا از هجوم بی رویه برنجهای خارجی در امان نمانده و حتی روستائیان این شهرستان که خود تولیدکننده بهترین برنج هستند، امروزه ترجیح می دهند برنج خارجی مصرف کنند.

به گزارش شمال نیوز به نقل از مهر ، بازار ایران امروز از برنج ویتنامی، تایلندی، فیلیپینی، پاکستانی، بنگلادشی، هندی و... اشباع شده و مصرف برنجهای خارجی در میان بخشی از مردم رواج پیدا کرده و مراکز تهیه غذا، رستورانها و حتی برخی هتلها هم از برنج خارجی استفاده می کنند.

این در حالیست که به عنوان یک ایرانی باید نسبت به واردات روزافزون و بیش از حد برنجهای خارجی احساس خطر کرد. زیرا اگر روزی صادر کنندگان برنج به ایران بخواهند همان کاری را انجام دهند که ترکمنستان در ارتباط با صادرات گاز به ایران انجام داد، مردم دچار مشکل می شوند و کمبود برنج و گندم، امنیت ملی کشور را به مخاطره خواهد انداخت در حالیکه ایران باید تولید داخلی را بویژه در مواد استراتژیکی مثل گندم و برنج باید به خودکفایی برساند و نباید وارد کننده برنج، گندم و... باشد.

دبیر انجمن برنج ایران در این خصوص گفت: به دلیل واردات بیش از حد در سالهای 85 تا 87 خرید برنج از کشاورزان داخلی با مشکل مواجه شده است.

کشور از واردات برنج خارجی به طور کامل بی نیاز است

جمال علیزاده شایق افزود: در انبار کشاورزان هنوز برنج سال 87 موجود است و کشور از واردات برنج خارجی به طور کامل بی نیاز است.

در انبار کشاورزان هنوز برنج سال 87 موجود است و کشور از واردات برنج خارجی به طور کامل بی نیاز است
دبیر انجمن برنج ایران
وی با اشاره به اینکه طبق آمار گمرک در دو ماهه نخست سال جاری نیز واردات برنج انجام شده است، عنوان کرد: کارگروهی دلسوز و متخصص در امر کشاورزی باید در مورد برنجهای سال گذشته تصمیمی اساسی اتخاذ کند.

دبیر انجمن برنج ایران ادامه داد: امسال در استانهای گیلان، مازندران و گلستان بیش از 500 هزار هکتار اراضی برنج کشت شده است.

واردات بی رویه برنج از دغدغه‌ های مهم تولید کنندگان برنج در استانهای برنج خیز کشور است زیرا اگر بیشتر از نیاز واردات برنج در کشور باشد بدون تردید بازار برنج دچار مشکل خواهد شد.

به هر حال واردات برنج نمی تواند به عنوان یک دغدغه طولانی مطرح باشد زیرا تجارت جهانی برنج به دلیل اینکه کمتر از چهار درصد چرخه صادرات و واردات یعنی حدود 16 میلیون تن را به خود اختصاص می ‌دهد دچار چالش و شکنندگی شده است.

مصرف برنج به دلیل افزایش جمعیت در جهان رو به رشد است به همین منظور چشم ‌انداز جهانی برنج در پنج سال آینده، نبود برنجی برای فروش در جهان خواهد بود.

به این ترتیب کشورهای تولید کننده برنج عمدتا برای مصارف غذایی خود به برنج نیاز خواهند داشت و در حال حاضر دغدغه اصلی در کشور، افزایش تولید و خودکفایی در برنج است.

سیاستگذاری و اجرای همسو در بخش تحقیقات، اجرا و بهره‌ برداران در افزایش تولید برنج کشور بسیار موثر است که برنامه‌ ریزی برای کاهش هزینه تولید و افزایش درآمد کشاورز از برنامه‌ هایی است که باید گسترش یابد.

تحول بازاریابی محصول از شرایط سنتی به مدرن، تبدیل و بسته ‌بندی مناسب، تطبیق محصول داخلی با توضیحات روی بسته‌ بندی، سلامت در عرضه محصول و تحرک بازاریابی از الزامات اصلی برای نیل به خودکفایی برنج است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس هشتم نیز در این باره به مهر گفت: واردات بی رویه برنج مشکلات مالی زیادی برای شالیکاران ایجاد کرده است.

علی میرزایی افزود: واردات بی رویه انواع برنجهای خارجی سبب شده است تا کشاورزان در فروش برنج با مشکلات عدیده ای مواجه شوند و براثر فشار مالی محصول خود را پائین تر از نرخ واقعی به فروش برسانند.

بدین ترتیب با مصرف سرانه حدود 40 کیلوگرم سالانه سه میلیون تن برنج در کشور به مصرف می رسد که از این میزان نزدیک به دومیلیون تن از محل تولید داخل و بقیه از طریق واردات تامین می شود.

این واردات از سه طریق دولتی، تعاونی مرزنشینان و تجار صورت می ‌گیرد و دولت نیز بازار برنج را از طریق اعمال سیاستهای تعرفه ‌ای برای کنترل واردات و خرید تضمینی برای حمایت از شالیکاران تنظیم می‌ کند.

استاندار گیلان در این ارتباط گفت: برای کنترل و جلوگیری از واردات بی رویه برنج خارجی و حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان، تعرفه واردات برنج از صفر به 25 درصد افزایش یافته است.

روح الله قهرمانی چابک افزود: با پیگیریهای به عمل آمده مدت زمان خرید تضمینی برنج پرمحصول استانهای گیلان و مازندران که قرار بود تا خرداد ماه پایان یابد یک ماه تمدید شد و شالیکاران تا پایان مرداد ماه فرصت دارند محصول خود را به مراکز خرید تضمینی عرضه کنند.

وی تصریح کرد: برنج نخستین محصول استراتژیک استان است که امسال در سطحی معادل 238 هزار کشت شده است.

استاندار گیلان خاطرنشان کرد: در حال حاضر 35 درصد برنج مورد نیاز کشور در گیلان تولید و تامین می شود.

فرهنگ مصرف برنج در ایران باید تغییر کند

در حال حاضر مردم ایران خیلی برنج مصرف می کنند در حالیکه در گذشته مردم تا این حد برنج نمی خوردند در این ارتباط برخی صاحبنظران بر این باورند از دلائل افزایش مصرف برنج در ایران سهمیه بندی برنج بوده یعنی بعد از سهمیه بندی شدن برنج مصرف برنج در کشور بالا رفته است.

روستائیان که به راحتی با تولیدات کشاورزی خود ارتزاق می کردند امروز به سمت مصرف برنجهای وارداتی کوپنی و بنی سوق پیدا کرده اند از اینرو اعطای کوپن و بن خرید برنج خدمت به مردم نیست بلکه مصرف گرا کردن مردم است. نتیجه این کوپن ها و بن ها همین می شود که ولع خرید به وجود می آید و خانه های مردم تبدیل به انبارهای احتکار برنج خارجی می شود.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در مصاحبه با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان گیلان از کمبود تولید رنج نمی برد بلکه از بیش از حد بودن تولید برنج رنج می برد.

ایرج بنیادی با اعلام اینکه وزارت بازرگانی برای واردات برنج از وزارت کشاورزی کسب تکلیف نمی کند، افزود: اگر این ارتباط (تعهد تولید و دادن اطلاعات صحیح) بصورت منطقی برقرار شود می توان به بحث خودکفایی برنج بصورت منطقی تر برخورد کرد.

معاون جهاد کشاورزی گیلان گفت: سال گذشته مقرر شد 400 هزار تن برنج وارد کشورشود این در حالیست که بیش از یک میلیون و 370 هزار تن برنج وارد شد یعنی 3.5 تا 4 برابر بیشتر از ظرفیت مورد نیاز کشور برنج وارد شده است.

بنیادی ادامه داد: افزایش بی رویه برنج موجب شده حتی در آستانه اشرفیه که مهد تولید کیفی ترین برنج دنیاست و در روستاهای این شهرستان برنج خارجی خریداری و مصرف شود و روستائیان ترجیح می دهند برنج خارجی را بخرند و بخورند و این فرهنگ بدی است که در حال شکل گیری است.

معاون جهاد کشاورزی گیلان از صدا و سیما به دلیل تبلیغ برنجهای خارجی گلایه کرد

معاون جهاد کشاورزی در ادامه از صدا و سیما به دلیل تبلیغ برنجهای خارجی گلایه کرد و یادآور شد: تبلیغات برنج خارجی در رسانه ملی به نفع کشاورزان و استانهای برنج خیز نیست.

وی همچنین ادامه داد: برای رسیدن به خودکفایی در تولید این محصول که از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی است باید سیاستهای نوینی را در راستای کشت، تولید و بازرگانی برنج در پیش گرفت.

به هرحال برنج گیلان به عنوان یکی از سوغاتهای معروف در جهان نباید به دست فراموشی سپرده شود زیرا می توان با حمایت از کشاورزان و جلوگیری از واردات بی رویه برنج خارجی همچنین پیگیری سیاست گذاریهای دولت در راستای رسیدن به خودکفایی در تولید برنج، ضمن تامین نیاز بازارهای داخلی با توجه به محبوبیت این محصول، بازارهای خارجی را نیز به دست آورد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 3 تير 1388
مگر تهرانیها برنج می کارند که ماشینهای خارجی و ویلاهای لوکس و ... دارند؟ بهتر است غصه برنج را وزیر جهاد و بازرگانی بخورند !!!!و کشاورز زمینش را به تهرانیها بفروشد تا بتواند زندگی کند .........

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.031 seconds.